Jak zapewnić efektywną naukę zdalną?
Data publikacji: 18.03.2021
Nauka zdalna dotyczy zajęć edukacyjnych, w których nauczyciele i uczniowie dla bezpieczeństwa nie przebywają razem w jednej przestrzeni w klasie, tylko zazwyczaj we własnych domach. Sposób zdalnego nauczania może być synchroniczny, nauczyciele i uczniowie współdziałają wtedy w czasie rzeczywistym, lub asynchroniczny, gdzie uczniowie uczą się we własnym czasie, a nauczyciele udzielają im wskazówek w razie potrzeby. Synchroniczna nauka zdalna to lepsza opcja, szczególnie tam, gdzie połączenia internetowe są szybkie i niezawodne.
Porównanie nauki zdalnej i wirtualnej
W przypadku systemu nauki wirtualnej szkoła musi przejść oficjalną akredytację, aby móc oferować formalne programy nauczania online, a infrastruktura powinna być przygotowana z odpowiednim wyprzedzeniem, aby uczniowie mogli z niej korzystać online bez żadnych problemów.
Wszyscy uczestnicy systemu nauki na odległość korzystają z niej będąc w innym miejscu zazwyczaj z powodu jakiejś sytuacji awaryjnej, która zmusza placówki edukacyjne do czasowego zamknięcia i zaprzestania tradycyjnego trybu nauczania. W ten sposób nauczanie jest kontynuowane, a uczniowie nie muszą opuszczać miesięcy lub lat nauki – jeśli okoliczności na to pozwolą, mogą wrócić i normalnie wznowić zajęcia, tak jakby nagły wypadek nie miał miejsca.
Technologie takie jak narzędzia do wideokonferencji, tablice dyskusyjne i systemy oceny online są idealne zarówno do zdalnego, jak i wirtualnego nauczania.
W idealnym przypadku szkoły powinny mieć możliwość przełączenia się z tradycyjnej konfiguracji klasowej na zdalną bez żadnych trudności. Jednak w niektórych przypadkach może to być utrudnione, ponieważ szkoły mogły nie zaplanować z wyprzedzeniem nieprzewidzianych okoliczności z powodu ograniczonych zasobów. Ponadto szkoły lub ich uczniowie mogą nie mieć dostępu do technologii potrzebnych do konfiguracji zdalnego nauczania.
Najgorszy jest brak stabilnej i wystarczająco szybkiej infrastruktury informatycznej potrzebnej do obsługi ogromnej liczby osób uczących się zdalnie.
Gdy nadeszła pandemia COVID-19 na początku 2020 roku, szkoły nie miały innego wyboru, jak przejść w tryb nauki zdalnej. Sytuacja zmusiła je do zawieszenia bezpośrednich spotkań w klasie ze względu na zagrożenie dla zdrowia uczniów i pracowników. Choć większość placówek była nieprzygotowana, udało się wdrożyć tryb zdalnego nauczania przy użyciu kreatywnego połączenia metod online oraz innych.
Jak zapewnić efektywną naukę zdalną?
Efektywna nauka zdalna wymaga kompleksowej strategii, która obejmuje:
Ścisłą komunikację między zainteresowanymi stronami
Dotyczy to zwłaszcza przedszkoli i szkół podstawowych, ale również szkół średnich. Nauczyciele powinni stale przekazywać uczniom i rodzicom informacje zwrotne oraz zwracać się do kolegów po wsparcie. Z drugiej strony, uczniowie i rodzice powinni swobodnie wyrażać swoje obawy oraz przekazywać nauczycielom informacje zwrotne.
Skuteczne i użyteczne uzupełnienie narzędzi oraz technologii
Szkoły muszą zdecydować, którego zestawu narzędzi użyć do zdalnego nauczania, biorąc pod uwagę potrzeby nauczycieli i uczniów. Po podjęciu decyzji, należy przeszkolić ich w zakresie efektywnego użytkowania wybranych rozwiązań. Co istotne, szkoły nie powinny zmieniać narzędzi w trakcie semestru, chyba że jest to konieczne.
Nacisk na podstawowe umiejętności
Programy nauczania powinny być zaprojektowane w sposób sprzyjający i rozwijający umiejętności czytania, pisania i liczenia poprzez konstruktywną zabawę. Zadaniem nauczycieli jest podtrzymywanie entuzjazmu oraz jednoczesne zachęcanie uczniów do samodzielnej nauki.
Stosowanie pomiarów ilościowych i jakościowych w czasie rzeczywistym
Pomaga stwierdzić, czy programy działają zgodnie z planem. Konieczne mogą być korekty, jeśli dane wskazują inaczej. Ponadto należy dać rodzicom możliwość wyrażenia opinii oraz podzielenia się sugestiami, zwłaszcza gdy uważają, że nie widzą korzyści dla swoich dzieci w nauczaniu zdalnym.
Jasne cele i stała motywacja
Wyznaczanie celów i nagradzanie osiągnięć może pomóc uczniom zrealizować ich potencjał, nawet gdy są z dala od normalnego środowiska w klasie. Świętuj kamienie milowe, aby zachęcić uczniów do jeszcze lepszego działania.
Czas na relaks
Chociaż nauka zdalna odbywa się poza szkołą, nadal może wpływać emocjonalnie na nauczycieli i uczniów. Przerwy dają nauczycielom czas na zastanowienie się, czy ich techniki są skuteczne. Jednocześnie uczniowie mogą zastanowić się, co muszą zrobić, aby stać się bardziej efektywnymi.
Jak nauka „na odległość” może być pożyteczna?
Zalety zdalnego uczenia się obejmują:
Lepsze wyniki uczniów
Niektórzy uczniowie lepiej rozwijają się w spokojniejszym środowisku, w którym można działać we własnym rytmie. Uczniowie mogą ustalać własne tempo i robić przerwy w razie potrzeby. Kiedy wracają do nauki, ich umysły są odświeżone i gotowe do przyjęcia nowej wiedzy.
Więcej czasu na pracę domową
Szkoły wymagają od uczniów zaangażowania w sport, zajęcia uspołeczniające oraz inne niezwiązane stricte z nauką. Ponieważ wszystkie te czynności są teraz zawieszone, uczniowie nie nadwyrężają się i mają więcej czasu na wykonywanie zadań domowych. Nauczyciele spędzają również mniej czasu na rozwiązywanie problemów wychowawczych. Ponadto krótszy czas dojazdów oznacza więcej czasu na naukę.
Bezpieczniejsza nauka
Podczas pandemii nauczyciele i uczniowie z obniżoną odpornością nie muszą podejmować niepotrzebnego ryzyka dla swojego zdrowia.
Zwiększony dostęp do edukacji
W obliczu zwiększonego zagrożenia zdrowia związanego z pandemią, studenci mogą całkowicie zrezygnować z chodzenia na uczelnię. Kształcenie zdalne daje pozory normalności oraz umożliwia ciągłość procesu edukacji.
Jak edukacja może wykorzystać VDI, oferując opcję nauki zdalnej?
W następstwie pandemii większość szkół musiała przejść w tryb nauki zdalnej. Dla wielu posunięcie to pociągnęło za sobą znaczne inwestycje w czas i pieniądze.
Infrastruktura wirtualnego pulpitu (VDI) zapewnia prosty, ale opłacalny sposób przejścia do zdalnego modelu nauczania. W przypadku VDI typowy pulpit jest hostowany wewnątrz maszyny wirtualnej (VM) znajdującej się na scentralizowanym serwerze centrum danych. W ten sposób nauczyciele i uczniowie mogą uzyskać dostęp do swoich wirtualnych pulpitów w dowolnym miejscu i czasie, korzystając z wybranego przez siebie urządzenia. Przed wdrożeniem VDI szkoły muszą określić i ocenić wymagania swoich nauczycieli i uczniów, a także personelu IT. Mogą rozpocząć planowanie przejścia na VDI, jeśli uznają, że jest ono idealne dla ich użytkowników i możliwe do zarządzania dla personelu.
W jaki sposób Parallels Remote Application Server może pomóc w podniesieniu poziomu edukacji informatycznej ?
Parallels® Remote Application Server (RAS) może pomóc szkołom w dość łatwym przejściu do bezpiecznego środowiska nauki zdalnej. Zarządzanie jest usprawnione za pomocą przyjaznej dla użytkownika konsoli, a wirtualne pulpity można tworzyć w locie, korzystając z interfejsu API programu PowerShell i szablonów VDI.
Dzięki Parallels RAS środowiska wirtualne w klasie mogą być dostarczane za pomocą usług pulpitu zdalnego (RDS) lub dowolnego hiperwizora, a uczniowie mogą na żądanie uzyskiwać dostęp do wirtualnych laboratoriów ze swoich urządzeń osobistych. Pojedyncze logowanie (SSO) przyspiesza logowanie, a sztuczna inteligencja (AI) sprawia, że aplikacje są gotowe do użycia w razie potrzeby.
Dzięki Parallels RAS Universal Printing drukarki lokalne mogą być używane z wirtualnymi pulpitami lub aplikacjami na serwerze. Nie ma potrzeby instalowania lokalnych sterowników do bezpośredniego drukowania na drukarkach.
Parallels RAS chroni poufne dane za pomocą uwierzytelniania dwuskładnikowego, zaawansowanego filtrowania i niestandardowych zasad. RAS wykorzystuje technologię równoważenia obciążenia, aby zminimalizować ryzyko przestojów oraz przerw. Funkcje automatycznego udostępniania i automatycznego skalowania oznaczają, że infrastruktura może być skalowana w górę lub w dół w razie potrzeby.
Pobierz wersję próbną Parallels RAS i przekonaj się, jak łatwo możesz z niej korzystać w Twojej obecnej sieci.
Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej o rozwiązaniach Parallels.
Źródło: www.parallels.com/blogs/
Autor: Giorgio Bonuccelli (Parallels)